Законодавче врегулювання проведення моніторингу закупівель


Публічні закупівлі складають значну частину бюджетних витрат, що спрямовуються органами державного управління та влади на забезпечення суспільних потреб та діяльності підконтрольних суб’єктів господарювання.

Вагоме місце в інституції закупівель відведено органу Держаудитслужби як центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, контролює сферу публічних закупівель у межах своїх повноважень, визначених Конституцією і законами України, та на якого покладено функцію моніторингу закупівель.

Моніторинг закупівель – це важливий інструмент контролю за проведенням публічних закупівель з метою недопущення розтрачання державних коштів. Однак до останнього часу зазначений вид контролю був законодавчо не врегульований. Таку ситуацію повинен врегулювати прийнятий Верховною Радою України 21 грудня 2017 року у другому читанні проект Закону України «Про публічні закупівлі» та деяких законів України щодо здійснення моніторингу закупівель» (далі – Закон № 4738-д), який, зокрема, визначає порядок здійснення моніторингу закупівель та повноваження органу державного фінансового контролю у сфері публічних закупівель. Прикінцевими положеннями Закону № 4738-д визначено трьохмісячний термін для приведення нормативно-правових актів у відповідність із цим законом.

Законопроект спрямований на забезпечення належного на рівні закону функціонування моніторингу публічних закупівель шляхом здійснення органами фінансового контролю систематичного аналізу дотримання замовниками законодавства у сфері публічних закупівель на всіх стадіях закупівлі (протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його виконання) з метою попередження порушень у сфері закупівель.

У законопроекті визначені: вичерпний перелік підстав для проведення моніторингу закупівель, строки проведення моніторингу і детальний алгоритм дій органу державного фінансового контролю та замовників, у яких проводиться такий моніторинг.